Máte zřízené životní pojištění? Jak postupovat v situaci, kdy je potřeba nahlásit pojistnou událost? Pokud si nejste jistí, jak na to, v tomto článku vám s tím poradíme. Pohodlně se usaďte a pojďte zjistit, jak snadno nastavit pojistnou událost.
Kdo může nahlásit pojistnou událost?
Nahlášení pojistné události může hned několik osob, mezi ně patří:
- Pojištěný, tedy osoba, na kterou je pojištění sjednané.
- Oprávněná osoba, která má nárok na vyplacení pojistného (v případě rizika smrti).
- Osoba s plnou mocí, aby za pojištěného řešila pojistnou událost s pojišťovnou.
- Opatrovník, soudem pověřená osoba, která za vás může jednat v rámci úředních věcí.
U dětí do 18 let, které jsou pojištěny, pak událost ohlašuje zákonný zástupce. Přečtěte si také: Jak vybrat životní pojištění dítěti?, pokud přemýšlíte o tom, že byste chtěli zabezpečit své děti.
Jak se nahlašuje pojistná událost?
Veškeré informace o nahlášení pojistné události najdete přímo na webových stránkách pojišťovny, u které máte sjednané životko. Ve většině případů na vás čeká formulář, který bude potřeba vyplnit, takže si připravte tyto informace:
- Číslo pojistky, na kterou chcete nahlašovat pojistnou událost.
- Identifikační údaje pojistné osoby (+ kontaktní údaje).
- Na jaký účet budete chtít vyplatit pojistné plnění.
- Popis pojistné události (datum, popis situace při úrazu, symptomy nemoci…).
- Váš podpis (může být vyžadováno i úřední ověření).
To však v rámci formuláře není celé. Další část pak musí vyplnit váš ošetřující lékař. Zpravidla jde o údaje, které se týkají popisu zdravotního stavu (v případě nemoci) nebo tělesného poškození (v případě úrazu).
Tyto dokumenty budete muset doložit
Pojišťovna určuje výši pojistného plnění na základě dokumentace, kterou jí předáte. Proto si připravte kopie následujících dokumentů:
- Lékařské zprávy související s pojistnou událostí.
- Propouštěcí zprávy z nemocnice, pokud jste byli hospitalizováni.
- Potvrzení o pracovní neschopnosti vystavenou lékařem.
- Policejní protokoly, a to v případě, že souvisí s pojistnou událostí (např. autonehoda).
Jakou cestou předat dokumenty pojišťovně?
Pokud už máte připravený formulář i potřebné údaje, tak vše bez odkladu odešlete. Na výběr máte hned 3 možnosti:
1. Vše zašlete na adresu pojišťovny (počítejte s tím, že bude chvíli trvat, než bude pojišťovně vše doručeno).
2. Skrze formulář na webových stránkách pojišťovny (potřebnou dokumentaci pak přiložte ve formátu PDF.).
3. Pomocí e-mailu (i zde potřebnou přiložit vše prostřednictvím PDF. souboru)
NA CO PŘED NAHLÁŠENÍM POJISTNÉ UDÁLOSTI MYSLET? Dobré je si pročíst podmínky vaší smlouvy, kde můžete zjistit, v jakém případě vám pojišťovna nebude plnit (víc v článku: 6 důvodů, proč nemáte nárok na pojistné plnění).
Na co se ještě zaměřit?
V rámci životního pojištění také musíte počítat s tím, že u jednotlivých rizik existují různé lhůty, a to zejména v případě nemocí. V takovém případě má pojišťovna čas posoudit, zdali máte nárok na plnění – maximálně až 3 měsíce. V případě smrti může být tato doba v rámci roku i více měsíců.
Nechte si poradit od specialistů
Zajímáte se o životní pojištění, chcete změnit pojišťovnu nebo aktualizovat smlouvu? Vyzkoušejte náš srovnávač cen životního pojištění a spojte se s naším odborníkem. Radí vám pomůžeme s nastavením i dalšími záležitostmi, které na vás mohou ve světě financí čekat.